måndag 19 november 2012

Tipp tapp


Ifall någon liten nisse har vägarna förbi så är vi förberedda. Hela sex nissar har vi planerat kan komma förbi oss runt jul. Pysslat till dem har Dotter och jag gjort mest hela dagen. Små paket blev det med raggisar och vantar ifall liten nisse skulle ha slitit ut sina gamla. Vi hittade mönster på raggsockorna på kungen & majkis underbara blogg. Hon har även gjort supersöta skridskor! Gjorde dem dock ännu lite lite mindre.


Sockorna gjorde jag såhär:


Varv 1: 6 fm i magisk ring (el två lm och 6 fm i första lm)
Varv 2: 1 fm i varje
Varv 3: 1 fm i varje
Varv 4: 1 fm i varje
Varv 5: 1 pop5-maska i första maskan sedan fm i alla maskor varvet runt.
Varv 6: 1 fm i varje
Varv 7: 1 fm i varje
Varv 8: 1 fm i varje och så tre smygmaskor

Vantarna gjorde jag såhär:

varv 1: 6 fm i magisk ring (el två lm och 6 fm i första lm)
varv 2: 1 fm i varje
varv 3: 1 fm i varje
varv 4: 4 luftmaskor, 1 smygmaska i första luftmaskan sedan fm i alla maskor varvet runt.
varv 5: 1 fm i varje, (dock inte i luftmaskorna som blir tummen)
varv 6: 1 fm i varje och så tre smygmaskor

Vi började med att tömma ut alla tändstickorna. Många tändstickor blev det...

Å så ska dessa små få plats tillslut...

Klippa och klistra, lim i hela köket, men mest på våra händer och de små askarna...

Dotter stansade ut små hjärtan och klistrade fast stjärnor och jag fick skriva TILL TOMTEN på paketen och så hjälptes vi åt med snörena.

Och så stoppa i vantar och sockor i alla askarna...

Och titta vilka fina paket det blev! 

Gjorde ett par vantar i ull också till nisses lillasyster...

3 kommentarer:

  1. Jättefina små sockar du har gjort. Nu blir dina tomtenissar väldigt glada :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag med :) Tack för mönstret!

      Radera
  2. Underbara små vantar (och skridskor)!! Jag gjorde örhängen av mina vantar. Tack för att ni delar med er av mönster! Jag har länkat till dem i min blogg :)

    SvaraRadera