lördag 12 mars 2011

Om fördommar...

Dotter hjälpte sin pappa att packa ner varorna som kom åkande på varubandet. Damen vid bandet bredvid sa att det var en bra plats att stå på, varvid Dotter sträcker sig efter hennes paket med smör. Det var ju en så fin kossa på paketet. "Nää, säger damen med skratt i rösten, man får inte stjäla. Men det vore väl ett bra sätt att skicka in en så söt gosse att stjäla. En så söt gosse skulle ju ingen bli arg på."

Jag log lite, jag anser på något vis att om Dotter ändå ska bli utsatt för samhällets fördomar om genus är det bra om hon blir utsatt för dem båda. Om det bara är så att folk behöver behandla henne som en pojke för att hon har en blå jacka så kan ju inte det skada henne.

Till historian hör nu att Dotter återigen närmar sig damens fina smörpaket. "Ta det här istället", säger jag och ger Dotter skohornet som vi just har köpt. "Ja, det kan du ta och slå med!" säger damen. Jag undrar om hon sagt så om hon visste att det var en flicka hon hade framför sig. Jag tror faktiskt inte det.

Utan att känna oss närmre har hon på tre minuter sagt åt Dotter både att man slår med ett skohorn och att man stjäl om man tycker att smörpaketet på bandet bredvid har en fin bild på en ko som man vill titta närmre på.

Sedan kan man undra varför det mestadels är pojkar som är utåtagerande, slåss och bråkar. Det handlar inte om hur vi bemöter våra barn, va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar